



Uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach socjoterapeutycznych prowadzonych przez pedagoga, socjoterapeutę. Zadaniem zajęć socjoterapeutycznych jest wzmocnienie osobowości młodych ludzi poprzez realizacje celów rozwojowych i edukacyjnych.
Odreagowanie napięć emocjonalnych jest podstawowym zadaniem zajęć socjoterapeutycznych. Polega to na dzieleniu się swoimi przeżyciami w atmosferze akceptacji i zrozumienia oraz umożliwieniu ekspresji uczuć w formie śmiechu, krzyku, płaczu itp. Ważne jest także dostarczenie okazji do przeżywania emocji pozytywnych. Gromadzenie nowych doświadczeń, odmiennych od poprzednich, a szczególnie urazowych może likwidować ich wpływ na psychiczne i społeczne funkcjonowanie człowieka.
Ich istota polega na odmiennym zachowaniu się grupy, nie potwierdzającym oczekiwań
i wyobrażeń dziecka, wokół których będzie mogło ono przebudować obraz samego siebie. Chodzi tu o sytuacje, w których młody człowiek będzie mógł lepiej poznać siebie, docenić swoje mocne strony, a następnie wykorzystać je w różnorodnych sytuacjach życiowych.
Zajęcia socjoterapeutyczne stwarzają także okazje do wypróbowania
i wyćwiczenia nowych sposobów zachowania oraz nabycia nowych umiejętności, szczególnie interpersonalnych takich jak; asertywność, podejmowanie decyzji, szukanie wsparcia
i pomocy.
TEMATYKA ZAJĘĆ
Program zajęć socjoterapeutycznych jest skonstruowany wokół tematów;
- rodzina
- przyjaźń
- miłość
- czas wolny
- własne aspiracje
- pasje, zainteresowania
CELE EDUKACYJNE:
Poznanie przez grupę dzieci różnorodnych zagadnień, które pozwolą im sprawniej funkcjonować społecznie i radzić sobie z różnymi problemami
– uczenie się rozpoznawania emocji,
– poznawanie mechanizmów uzależnień,
– zapoznanie się z chorobami społecznymi
– uczenie się technik pracy umysłowej
– uczenie się pełnienia określonych ról społecznych (dziecka w rodzinie, ucznia, kolegi)
– uczenie się rozwiązywania konfliktów między ludźmi.
Cele edukacyjne wspomagają proces nabywania wiedzy o sobie samym
i o innych ludziach.
CELE ROZWOJOWE:
Zaspokojenie u dzieci potrzeb wyrażających się w różnych formach:
-aktywności ruchowej,
-zdobywania wiedzy o świecie,
-twórczości,
-przynależności do grupy
-wsparcia ze strony dorosłych.
CELE TERAPEUTYCZNE:
Organizowanie sytuacji społecznych podczas spotkań grupowych, które:
– sprzyjać będą odreagowaniu napięć emocjonalnych
– posłużą uczeniu się nowych umiejętności psychologicznych
– spowodują odblokowanie i ujawnienie emocji podczas zajęć grupowych.
– stwarzają także okazje do wypróbowania i wyćwiczenia nowych sposobów zachowania oraz nabycia nowych umiejętności, szczególnie interpersonalnych takich jak; asertywność podejmowanie decyzji, szukanie wsparcia i pomocy.